Hoppen of houden?
Voor welke beleving kiest jouw medewerker?
Een Human Resources manager stond voor een uitdaging. Volgens een onderzoek van het UWV veranderde 1 op de 5 medewerkers in 2022 van baan aldus het NRC Dagblad. De vraag die de directie aan de HR manager stelde was “moeten we investeren in het vinden van mensen? Of investeren in het houden van mensen?” Hoewel het antwoord op die vraag niet eenduidig A of B is, was snel duidelijk dat het houden van mensen eenvoudiger is dan het vinden van nieuwe. En goedkoper. Maar hoe doe je dat? Het verbeteren van employee experience om zo de loyaliteit van de medewerkers te stimuleren leek het antwoord te zijn.
Na veel overleg besloot de HR manager een CX-marketeer in te huren die specialist is in customer experience en klantbeleving optimalisatie. De HR-manager wist dat flexibele werktijden, hybride werken, open communicatie en persoonlijke ontwikkeling belangrijke knoppen zijn om aan te draaien. Maar het is ook duidelijk dat deze knoppen over arbeidsvoorwaarden gaan en niet persé over beleving. En daar zat de crux. De CX-marketeer wist: “goede voorwaarden levert tevreden medewerkers op. Een fijne beleving levert loyale medewerkers op”. De reden daarvoor is eenvoudig; Voorwaarden vervullen een rationele behoefte. Die kan overal worden bevredigd. Een beleving raakt de medewerker op emotioneel niveau. Het is dat niveau dat voor loyaliteit zorgt. Dat werkt zo bij klanten, maar ook bij medewerkers. Ook zij hebben een emotionele verbinding bij het merk en organisatie waar ze voor werken naast beleving van hoe zij hun werk kunnen doen.
De vraag was dus, hoe kon de HR-manager een beleving maken van de knoppen flexibiliteit, open communicatie en persoonlijke ontwikkeling en tegelijk een verbinding met de organisatie, het merk, creëren.
Dat is het werk van marketing! Samen brachten ze de journey in kaart. De touchpoints werden gevonden en op basis van kwalitatief onderzoek werd duidelijk wat de huidige beleving van de medewerker was. Ze ontdekten de knelpunten en gingen aan de slag om deze op te lossen. Kleine verbeteringen op een paar punten bleken een groot effect te hebben op de beleving. Slechte belevingspunten werd concreet aangepakt. Verder vergrootte ze het contrast in beleving tussen belangrijk momenten in employee journey.
De resultaten waren duidelijk. Medewerkers waren meer betrokken bij het bedrijf en voelde een verbinding. Zolang ze zich konden blijven ontwikkelen en groeien in hun carrière was er geen reden om over te stappen.
Klik hier als jij ook wilt weten hoe jij de employer journey kan verbeteren.