Hoppen of houden?

Voor welke beleving kiest jouw medewerker?

Een Human Resources manager stond voor een uitdaging. Volgens een onderzoek van het UWV veranderde 1 op de 5 medewerkers in 2022 van baan aldus het NRC Dagblad. De vraag die de directie aan de HR manager stelde was “moeten we investeren in het vinden van mensen? Of investeren in het houden van mensen?” Hoewel het antwoord op die vraag niet eenduidig A of B is, was snel duidelijk dat het houden van mensen eenvoudiger is dan het vinden van nieuwe. En goedkoper. Maar hoe doe je dat? Het verbeteren van employee experience om zo de loyaliteit van de medewerkers te stimuleren leek het antwoord te zijn. 

Na veel overleg besloot de HR manager een CX-marketeer in te huren die specialist is in customer experience en klantbeleving optimalisatie. De HR-manager wist dat flexibele werktijden, hybride werken, open communicatie en persoonlijke ontwikkeling belangrijke knoppen zijn om aan te draaien. Maar het is ook duidelijk dat deze knoppen over arbeidsvoorwaarden gaan en niet persé over beleving. En daar zat de crux. De CX-marketeer wist: “goede voorwaarden levert tevreden medewerkers op. Een fijne beleving levert loyale medewerkers op”. De reden daarvoor is eenvoudig; Voorwaarden vervullen een rationele behoefte. Die kan overal worden bevredigd. Een beleving raakt de medewerker op emotioneel niveau. Het is dat niveau dat voor loyaliteit zorgt. Dat werkt zo bij klanten, maar ook bij medewerkers. Ook zij hebben een emotionele verbinding bij het merk en organisatie waar ze voor werken naast beleving van hoe zij hun werk kunnen doen.

De vraag was dus, hoe kon de HR-manager een beleving maken van de knoppen flexibiliteit, open communicatie en persoonlijke ontwikkeling en tegelijk een verbinding met de organisatie, het merk, creëren.

Dat is het werk van marketing! Samen brachten ze de journey in kaart. De touchpoints werden gevonden en op basis van kwalitatief onderzoek werd duidelijk wat de huidige beleving van de medewerker was. Ze ontdekten de knelpunten en gingen aan de slag om deze op te lossen. Kleine verbeteringen op een paar punten bleken een groot effect te hebben op de beleving. Slechte belevingspunten werd concreet aangepakt. Verder vergrootte ze het contrast in beleving tussen belangrijk momenten in employee journey.

De resultaten waren duidelijk. Medewerkers waren meer betrokken bij het bedrijf en voelde een verbinding. Zolang ze zich konden blijven ontwikkelen en groeien in hun carrière was er geen reden om over te stappen.

Klik hier als jij ook wilt weten hoe jij de employer journey kan verbeteren.

Ook interessant

Kraljic, de onbekende vriend van de marketeer

Kraljic, de onbekende vriend van de marketeerWaarom marketing en accountmanagement samen moeten komen Als marketeer werk je waarschijnlijk met persona's en doelgroepanalyses om klantbehoeften in kaart te brengen en gerichte strategieën te ontwikkelen. Aan de andere...

Aanbestedingen winnen met Account Based Marketing

Met Account Based Marketing win je aanbestedingen om je de klant gerichte informatie aanbiedt op vragen die ze nog niet hebben gesteld. Maar wel hebben.

Marketing en sales als één team

Als marketeer of commercieel directeur weet je waarschijnlijk maar al te goed hoe belangrijk het is dat marketing en verkoop goed samenwerken. Helaas gebeurt het nog…

Vragen die niet gesteld worden aan de buyers persona.

Om echt inzicht te krijgen in jouw klant, de persona, zal je diepere lagen van de drijfveren en beïnvloedende elementen moeten zien te vinden. De basis informatie is niet voldoende meer om onderscheidend te communiceren.

De Kunst van het Kiezen

De kunst van kiezen in Account Based Marketing Waarom het zo lastig, maar cruciaal isStel je voor: je staat in een snoepwinkel, overal om je heen kleurrijke lekkernijen. De keuze is reusachtig; van nostalgische dropjes tot exotische chocolade. Maar, je mag maar één...

van analytics tot anarchie

Van analytics tot anarchieDe bonte bruiloft van Marketing en salesAh, de marketeers, de grootmeesters van omzetcijfers en leadgeneratie, de alchemisten van de 21ste eeuw! Ze zitten daar, in hun glanzende kantoren die meer weg hebben van een ruimteschip dan een...

De Magie van Odido: Een Marketing Masterstroke?

De Magie van "Odido": Een Marketing Masterstroke?De Magie van "Odido" T-Mobile in Nederland besloot dat het tijd was om nieuwe een hoofdstuk te gaan schrijven. Ze kozen een nieuwe naam, die zowel simpel als ingewikkeld was: Odido. Een palindroom. Een woord dat van...

Functioneel tevreden of emotioneel loyaal?

Klantbeleving is een woord dat heel, heel veel wordt gebruikt. Elk bedrijf is er wel mee bezig. Althans, dat zeggen ze als ik ernaar vraag. Dat klopt ook wel. De meeste bedrijven denken na over hun interne processen en hoe…

Het Festival van Contentmarketing

Het Festivalvan content marketingHet Festival van Contentmarketing   Stel je voor dat je op een drukbezocht festival staat, met een kakofonie van geluiden die om je oren vliegt. Overal zijn mensen aan het schreeuwen, in een poging om boven de rest uit te komen....

Jouw merk als magneet voor nieuwe medewerkers

Een merkpositionering is een cruciaal onderdeel van de marketingstrategie van elk bedrijf. Het is de manier waarop het merk zich onderscheidt van de…