Hoppen of houden?

Voor welke beleving kiest jouw medewerker?

Een Human Resources manager stond voor een uitdaging. Volgens een onderzoek van het UWV veranderde 1 op de 5 medewerkers in 2022 van baan aldus het NRC Dagblad. De vraag die de directie aan de HR manager stelde was “moeten we investeren in het vinden van mensen? Of investeren in het houden van mensen?” Hoewel het antwoord op die vraag niet eenduidig A of B is, was snel duidelijk dat het houden van mensen eenvoudiger is dan het vinden van nieuwe. En goedkoper. Maar hoe doe je dat? Het verbeteren van employee experience om zo de loyaliteit van de medewerkers te stimuleren leek het antwoord te zijn. 

Na veel overleg besloot de HR manager een CX-marketeer in te huren die specialist is in customer experience en klantbeleving optimalisatie. De HR-manager wist dat flexibele werktijden, hybride werken, open communicatie en persoonlijke ontwikkeling belangrijke knoppen zijn om aan te draaien. Maar het is ook duidelijk dat deze knoppen over arbeidsvoorwaarden gaan en niet persé over beleving. En daar zat de crux. De CX-marketeer wist: “goede voorwaarden levert tevreden medewerkers op. Een fijne beleving levert loyale medewerkers op”. De reden daarvoor is eenvoudig; Voorwaarden vervullen een rationele behoefte. Die kan overal worden bevredigd. Een beleving raakt de medewerker op emotioneel niveau. Het is dat niveau dat voor loyaliteit zorgt. Dat werkt zo bij klanten, maar ook bij medewerkers. Ook zij hebben een emotionele verbinding bij het merk en organisatie waar ze voor werken naast beleving van hoe zij hun werk kunnen doen.

De vraag was dus, hoe kon de HR-manager een beleving maken van de knoppen flexibiliteit, open communicatie en persoonlijke ontwikkeling en tegelijk een verbinding met de organisatie, het merk, creëren.

Dat is het werk van marketing! Samen brachten ze de journey in kaart. De touchpoints werden gevonden en op basis van kwalitatief onderzoek werd duidelijk wat de huidige beleving van de medewerker was. Ze ontdekten de knelpunten en gingen aan de slag om deze op te lossen. Kleine verbeteringen op een paar punten bleken een groot effect te hebben op de beleving. Slechte belevingspunten werd concreet aangepakt. Verder vergrootte ze het contrast in beleving tussen belangrijk momenten in employee journey.

De resultaten waren duidelijk. Medewerkers waren meer betrokken bij het bedrijf en voelde een verbinding. Zolang ze zich konden blijven ontwikkelen en groeien in hun carrière was er geen reden om over te stappen.

Klik hier als jij ook wilt weten hoe jij de employer journey kan verbeteren.

Ook interessant

De Krachtige Sleutel om de Content Overload te Overwinnen

De Krachtige Sleutelom de content overload te overwinnenIn de huidige digitale wereld worden we overspoeld met een overvloed aan informatie en content. Dit vormt een enorme uitdaging voor marketeers, die constant vechten om de aandacht van hun doelgroep te krijgen....

Aanbestedingen winnen?

Aanbestedingen winnen? Beantwoord de vraag die de klant niet steltWelkom in de wereld van tenders, aanbestedingen, RFP's en RFQ's, waar de finesse van je aanpak het verschil maakt tussen winst en verlies. De sleutel? Een strategie die verder kijkt dan de oppervlakte,...

De boekenlijst voor jouw vakantie

De vakantie boekenlijst7 tips voor boeken die wel leuk zijn om te lezen tijdens jouw vakantie.De vakantieperiode is een uitgelezen kans om te ontspannen, tot rust te komen en te genieten van quality time met je gezin, vrienden of andere reisgenoten. Of je nu op het...

Concurreren doe je met een goede klantbeleving!

Als klant ben ik kritisch, veeleisend en ongeduldig. Ik verwacht een naadloze ervaring van begin tot eind en als een bedrijf dat niet kan bieden, dan…

De Magie van Odido: Een Marketing Masterstroke?

De Magie van "Odido": Een Marketing Masterstroke?De Magie van "Odido" T-Mobile in Nederland besloot dat het tijd was om nieuwe een hoofdstuk te gaan schrijven. Ze kozen een nieuwe naam, die zowel simpel als ingewikkeld was: Odido. Een palindroom. Een woord dat van...

RFM-analyse: Het Kompas voor Jouw Ideale B2B Klantprofiel

De RFM Analyse Het kompas voor jouw ideale b2b KlantprofielRFM-analyse: Het Kompas voor Jouw Ideale B2B Klantprofiel In de gestroomlijnde wereld van B2B marketing, waar elke euro telt en elke marketinginspanning moet bijdragen aan het eindresultaat, is focus op de...

Functioneel tevreden of emotioneel loyaal?

Klantbeleving is een woord dat heel, heel veel wordt gebruikt. Elk bedrijf is er wel mee bezig. Althans, dat zeggen ze als ik ernaar vraag. Dat klopt ook wel. De meeste bedrijven denken na over hun interne processen en hoe…

Het Festival van Contentmarketing

Het Festivalvan content marketingHet Festival van Contentmarketing   Stel je voor dat je op een drukbezocht festival staat, met een kakofonie van geluiden die om je oren vliegt. Overal zijn mensen aan het schreeuwen, in een poging om boven de rest uit te komen....

De Kunst van het Kiezen

De kunst van kiezen in Account Based Marketing Waarom het zo lastig, maar cruciaal isStel je voor: je staat in een snoepwinkel, overal om je heen kleurrijke lekkernijen. De keuze is reusachtig; van nostalgische dropjes tot exotische chocolade. Maar, je mag maar één...

Voorkom de bullshit bingo

In een steeds meer competitieve markt is het essentieel voor organisaties om zich te onderscheiden van hun concurrenten. Een van de meest effectieve manieren om dit te bereiken, is door het uitdragen van een unieke identiteit. De…