Storysellers | B2B Account Based Marketing Agency Breda
  • Home
  • Expertises
  • Cases
    • Case VX Company
    • Case BKV
    • Case RDC Zuid
    • Case Appalti
    • Case Architect Direct
  • Workshops
  • Blog
  • studio-OV9
  • Interim Marketing
  • Contact
Selecteer een pagina

De vraag die niet gesteld wordt
Aan de Buyers persona

Dagelijks ben ik bezig met klantreizen, persona’s, touchpoints, enzovoort. Wat mij opvalt, is dat we vaak niet diep genoeg kijken naar het karakter van de persona en de diepere lagen ervan.

Het opstellen van een persona vereist onderzoek. Je hebt al datapunten uit klantinformatiesystemen, zoals CRM en inbound marketing systemen. Maar vergeet niet je klanttevredenheidsmonitor en sociale media. Door wat tijd te besteden aan het lezen van opmerkingen en reacties, kom je tot interessante inzichten. En natuurlijk zijn er ook nog klantsafari’s, ronde tafels of één-op-één interviews.

De basis persona

Wat willen we eigenlijk allemaal weten? De meeste persona’s die ik tegenkom beschrijven demografische gegevens, opleidingsniveau, zakelijke doelen vertaald naar “jobs to be done” en pijn- en winstpuntjes. Vaak zie ik ook merkvoorkeuren terugkomen om de persona karakter te geven. Communicatiekanalen zoals LinkedIn en e-mail kom ik altijd tegen.

Maar nu komt het. Aan al deze informatie heb je niets als je de diepere lagen van je persona niet kent. Tenminste, als je je wilt onderscheiden. Alle datapunten die ik hierboven noemde, zijn punten die jij en je concurrent kunnen vinden. Het is afhankelijk van hoeveel tijd je besteedt aan het ontwikkelen van de persona. Wat je erin stopt, komt er ook uit.

De niet gestelde vragen

Wat zijn die diepere lagen dan? Het gaat over drijfveren, beperkende gedachten, persoonlijke motivaties, bevredigers en ontevredenheden. Vragen als “waar laat de persona zich door beïnvloeden?” en “waar laat de persona zich door leiden, zowel zakelijk als privé?” zijn verdiepende vragen die meer gaan over hoe de persona naar zijn eigen rol, plaats en ambities in het leven kijkt.

We maken persona’s omdat het ons marketeers helpt om persoonlijk te communiceren. Als we willen dat de persona’s naar ons luisteren, moeten we dieper gaan en ze echt begrijpen.

Emoties

Het wordt steeds duidelijker dat persoonlijke emoties een rol spelen in zakelijke beslissingen. Logisch, want beslissingen worden genomen door mensen. Neem dus ook het emotionele aspect mee bij het ontwikkelen van jouw persona.

Terug naar overzicht

Ook interessant

Aanbestedingen winnen?

Aanbestedingen winnen? Beantwoord de vraag die de klant niet steltWelkom in de wereld van tenders, aanbestedingen, RFP's en RFQ's, waar de finesse van je aanpak het verschil maakt tussen winst en verlies. De sleutel? Een strategie die verder kijkt dan de oppervlakte,...
Lees meer

De Kunst van het Kiezen

De kunst van kiezen in Account Based Marketing Waarom het zo lastig, maar cruciaal isStel je voor: je staat in een snoepwinkel, overal om je heen kleurrijke lekkernijen. De keuze is reusachtig; van nostalgische dropjes tot exotische chocolade. Maar, je mag maar één...
Lees meer

RFM-analyse: Het Kompas voor Jouw Ideale B2B Klantprofiel

De RFM Analyse Het kompas voor jouw ideale b2b KlantprofielRFM-analyse: Het Kompas voor Jouw Ideale B2B Klantprofiel In de gestroomlijnde wereld van B2B marketing, waar elke euro telt en elke marketinginspanning moet bijdragen aan het eindresultaat, is focus op de...
Lees meer

Het Festival van Contentmarketing

Het Festivalvan content marketingHet Festival van Contentmarketing   Stel je voor dat je op een drukbezocht festival staat, met een kakofonie van geluiden die om je oren vliegt. Overal zijn mensen aan het schreeuwen, in een poging om boven de rest uit te komen....
Lees meer

van analytics tot anarchie

Van analytics tot anarchieDe bonte bruiloft van Marketing en salesAh, de marketeers, de grootmeesters van omzetcijfers en leadgeneratie, de alchemisten van de 21ste eeuw! Ze zitten daar, in hun glanzende kantoren die meer weg hebben van een ruimteschip dan een...
Lees meer

Jouw merk als magneet voor nieuwe medewerkers

Een merkpositionering is een cruciaal onderdeel van de marketingstrategie van elk bedrijf. Het is de manier waarop het merk zich onderscheidt van de…

Lees meer

Kraljic, de onbekende vriend van de marketeer

Kraljic, de onbekende vriend van de marketeerWaarom marketing en accountmanagement samen moeten komen Als marketeer werk je waarschijnlijk met persona's en doelgroepanalyses om klantbehoeften in kaart te brengen en gerichte strategieën te ontwikkelen. Aan de andere...
Lees meer

Aanbestedingen winnen met Account Based Marketing

Met Account Based Marketing win je aanbestedingen om je de klant gerichte informatie aanbiedt op vragen die ze nog niet hebben gesteld. Maar wel hebben.

Lees meer

De Magie van Odido: Een Marketing Masterstroke?

De Magie van "Odido": Een Marketing Masterstroke?De Magie van "Odido" T-Mobile in Nederland besloot dat het tijd was om nieuwe een hoofdstuk te gaan schrijven. Ze kozen een nieuwe naam, die zowel simpel als ingewikkeld was: Odido. Een palindroom. Een woord dat van...
Lees meer

Hoppen of houden?

Hoppen of houden? Voor welke beleving kiest jouw medewerker?Een Human Resources manager stond voor een uitdaging. Volgens een onderzoek van het UWV veranderde 1 op de 5 medewerkers in 2022 van baan aldus het NRC Dagblad. De vraag die de directie aan de HR manager...
Lees meer

Account Based Marketing
Recruitment Marketing
Employer Branding
Merk Strategie
Content Marketing

Privacy Statement

Customer Journey's
Klantbeleving
Activatie Campagnes
Positionering
Propositie ontwikkeling

Algemene voorwaarden

Storysellers
Oude Vest 9
4811 HR Breda

076-2055085

    Copyright © 2023 Storysellers. Alle rechten voorbehouden.