Storysellers
  • Home
  • Expertises
  • Cases
    • Case BKV
    • Case RDC Zuid
    • Case Appalti
    • Case Architect Direct
  • Workshops
  • Blog
  • Interim Marketing
  • Contact
Selecteer een pagina

De vraag die niet gesteld wordt
Aan de Buyers persona

Dagelijks ben ik bezig met klantreizen, persona’s, touchpoints, enzovoort. Wat mij opvalt, is dat we vaak niet diep genoeg kijken naar het karakter van de persona en de diepere lagen ervan.

Het opstellen van een persona vereist onderzoek. Je hebt al datapunten uit klantinformatiesystemen, zoals CRM en inbound marketing systemen. Maar vergeet niet je klanttevredenheidsmonitor en sociale media. Door wat tijd te besteden aan het lezen van opmerkingen en reacties, kom je tot interessante inzichten. En natuurlijk zijn er ook nog klantsafari’s, ronde tafels of één-op-één interviews.

De basis persona

Wat willen we eigenlijk allemaal weten? De meeste persona’s die ik tegenkom beschrijven demografische gegevens, opleidingsniveau, zakelijke doelen vertaald naar “jobs to be done” en pijn- en winstpuntjes. Vaak zie ik ook merkvoorkeuren terugkomen om de persona karakter te geven. Communicatiekanalen zoals LinkedIn en e-mail kom ik altijd tegen.

Maar nu komt het. Aan al deze informatie heb je niets als je de diepere lagen van je persona niet kent. Tenminste, als je je wilt onderscheiden. Alle datapunten die ik hierboven noemde, zijn punten die jij en je concurrent kunnen vinden. Het is afhankelijk van hoeveel tijd je besteedt aan het ontwikkelen van de persona. Wat je erin stopt, komt er ook uit.

De niet gestelde vragen

Wat zijn die diepere lagen dan? Het gaat over drijfveren, beperkende gedachten, persoonlijke motivaties, bevredigers en ontevredenheden. Vragen als “waar laat de persona zich door beïnvloeden?” en “waar laat de persona zich door leiden, zowel zakelijk als privé?” zijn verdiepende vragen die meer gaan over hoe de persona naar zijn eigen rol, plaats en ambities in het leven kijkt.

We maken persona’s omdat het ons marketeers helpt om persoonlijk te communiceren. Als we willen dat de persona’s naar ons luisteren, moeten we dieper gaan en ze echt begrijpen.

Emoties

Het wordt steeds duidelijker dat persoonlijke emoties een rol spelen in zakelijke beslissingen. Logisch, want beslissingen worden genomen door mensen. Neem dus ook het emotionele aspect mee bij het ontwikkelen van jouw persona.

Terug naar overzicht

Ook interessant

De Krachtige Sleutel om de Content Overload te Overwinnen

De Krachtige Sleutelom de content overload te overwinnenIn de huidige digitale wereld worden we overspoeld met een overvloed aan informatie en content. Dit vormt een enorme uitdaging voor marketeers, die constant vechten om de aandacht van hun doelgroep te krijgen....
Lees meer

Hoppen of houden?

Hoppen of houden? Voor welke beleving kiest jouw medewerker?Een Human Resources manager stond voor een uitdaging. Volgens een onderzoek van het UWV veranderde 1 op de 5 medewerkers in 2022 van baan aldus het NRC Dagblad. De vraag die de directie aan de HR manager...
Lees meer

Voorkom de bullshit bingo

In een steeds meer competitieve markt is het essentieel voor organisaties om zich te onderscheiden van hun concurrenten. Een van de meest effectieve manieren om dit te bereiken, is door het uitdragen van een unieke identiteit. De…

Lees meer

Jouw merk als magneet voor nieuwe medewerkers

Een merkpositionering is een cruciaal onderdeel van de marketingstrategie van elk bedrijf. Het is de manier waarop het merk zich onderscheidt van de…

Lees meer

Aanbestedingen winnen met Account Based Marketing

Met Account Based Marketing win je aanbestedingen om je de klant gerichte informatie aanbiedt op vragen die ze nog niet hebben gesteld. Maar wel hebben.

Lees meer

Het Festival van Contentmarketing

Het Festivalvan content marketingHet Festival van Contentmarketing   Stel je voor dat je op een drukbezocht festival staat, met een kakofonie van geluiden die om je oren vliegt. Overal zijn mensen aan het schreeuwen, in een poging om boven de rest uit te komen....
Lees meer

van analytics tot anarchie

Van analytics tot anarchieDe bonte bruiloft van Marketing en salesAh, de marketeers, de grootmeesters van omzetcijfers en leadgeneratie, de alchemisten van de 21ste eeuw! Ze zitten daar, in hun glanzende kantoren die meer weg hebben van een ruimteschip dan een...
Lees meer

Marketing en sales als één team

Als marketeer of commercieel directeur weet je waarschijnlijk maar al te goed hoe belangrijk het is dat marketing en verkoop goed samenwerken. Helaas gebeurt het nog…

Lees meer

Concurreren doe je met een goede klantbeleving!

Als klant ben ik kritisch, veeleisend en ongeduldig. Ik verwacht een naadloze ervaring van begin tot eind en als een bedrijf dat niet kan bieden, dan…

Lees meer

Functioneel tevreden of emotioneel loyaal?

Klantbeleving is een woord dat heel, heel veel wordt gebruikt. Elk bedrijf is er wel mee bezig. Althans, dat zeggen ze als ik ernaar vraag. Dat klopt ook wel. De meeste bedrijven denken na over hun interne processen en hoe…

Lees meer

Account Based Marketing
Recruitment Marketing
Employer Branding
Merk Strategie
Content Marketing

Privacy Statement

Customer Journey's
Klantbeleving
Activatie Campagnes
Positionering
Propositie ontwikkeling

Algemene voorwaarden

Storysellers
Stadserf 2
4811 XS Breda

076-2055085

    Copyright © 2023 Storysellers. Alle rechten voorbehouden.
    We gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te bieden door uw voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies. U kunt echter naar "Cookie-instellingen" gaan om een ​​gecontroleerde toestemming te geven.
    Cookie SettingsAccept All
    Manage consent

    Privacy Overview

    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, in uw browser opgeslagen omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw browse-ervaring beïnvloeden.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
    cookielawinfo-checkbox-analytics1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
    cookielawinfo-checkbox-functional1 yearThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category .
    cookielawinfo-checkbox-others1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others".
    cookielawinfo-checkbox-performance1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance".
    CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
    _ga_809SCMYV2Y2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
    CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    CookieDuurOmschrijving
    VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
    YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
    yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo