Aanbestedingen winnen met
Account Based Marketing
Ben jij actief in de wereld van aanbestedingen en ben je benieuwd naar de voordelen van Account Based Marketing (ABM)? Dan ben je hier aan het juiste adres! In deze blog gaan we dieper in op de voordelen van ABM voor bedrijven die actief zijn in aanbestedingen.
Laten we beginnen met een korte introductie van wat ABM eigenlijk is. Bij ABM richt je je als bedrijf op een specifieke groep accounts, in plaats van op een breder publiek. Je gaat dus gericht te werk en probeert de behoeften van deze specifieke groep accounts in kaart te brengen. Vervolgens pas je je marketingstrategie hierop aan, om zo de beste resultaten te behalen.
Maar wat zijn nu precies de voordelen van ABM voor bedrijven die actief zijn in aanbestedingen? Hieronder hebben we de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje gezet.
Gericht te werk gaan
Het grootste voordeel van ABM is dat je gericht te werk gaat. Je richt je op een specifieke groep accounts, waardoor je je marketingstrategie hierop kunt aanpassen. Dit zorgt ervoor dat je tijd en geld bespaart, omdat je alleen investeert in accounts die relevant zijn voor jouw bedrijf. Hierdoor wordt je marketingstrategie ook efficiënter en effectiever.
Je weet wat de klant nodig heeft….maar niet vraagt
Doordat je je richt op de DMU van een specifiek account, kun je je marketingboodschap specifiek op hen afstemmen. Hierdoor trekt je de aandacht van de juiste mensen. Je vult de informatiebehoefte in op het juiste moment op de juiste plaats. Je geeft antwoord op vragen die er zijn maar niet worden gesteld. Dat zijn extra punten tijdens de gunning en het zijn die punten die voor de winst zorgen!
Betere samenwerking tussen sales en marketing
Bij ABM werken sales en marketing nauw samen. Marketing kent de doelgroep, maar Sales kent de klant. Al deze informatie levert een compleet beeld van het account op en stelt marketing in staat om relevante content te maken die sales kan delen. De samenwerking zorgt voor een betere afstemming van gezamenlijke doelen en kpi’s tussen de twee afdelingen. Het eigenaarschap van taken en verantwoordelijkheden is geregeld. Beter communicatie en onderling begrip tussen de afdelingen zorgt ervoor dat er meer synergie is.
Meer inzicht in de behoeftes van je klanten
Doordat je je richt op een specifieke groep accounts, kun je deze accounts beter leren kennen. Hierdoor krijg je meer inzicht in de behoeften van je klanten en kun je hierop inspelen. Dit zorgt ervoor dat je je producten of diensten beter kunt afstemmen op de behoeften van je klanten, waardoor je meer waarde kunt bieden. Het zijn met name de latente behoeftes die van belang zijn. ABM helpt je inzicht te krijgen in deze behoefte waardoor je de klant vooruit helpt met oplossingen voor dat de klant een probleem ervaart. Het maakt de aanbieding proactief en klantgericht.
Hogere ROI
ABM zorgt ervoor dat je gerichter te werk gaat en dat je je marketingstrategie kan afstemmen op de behoeften van je klanten. Je hebt door ABM de klant en huidige en toekomstige behoefte leren kennen. Dat stelt je in staat een passend bod te doen waarmee je wint in de wetenschap dat je de toekomstige behoefte, die nog niet is uitgevraagd in de aanbesteding tegen goede marges, kan invullen. Dit zorgt ervoor dat je ROI hoger wordt en dat je meer rendement haalt uit je Account based marketingbudget.
Klik hier als jij ook meer aanbestedingen wil winnen!